Meteen naar de inhoud

Werkmethodes

In de zandtafel worden materialen (Symbolisch) gebruikt die een verhaal vormen. Het is jouw verhaal, jouw ervaringen en jou gevoelens en emoties vormen een beeld. Dit beeld geeft inzicht en de kracht in te zien waar je mee worstelt. Het kan helend werken hiermee aan de slag te gaan.  

Beeldcommunicatie: sand-play

Sand-play therapie

 

Speltherapie is een methode die is ontwikkeld om kinderen en jongeren de gelegenheid te geven te “communiceren” over hetgeen hen bezig houdt. Spelen, het spel en de spelbeelden (beeldcommunicatie) in het spel, geeft zicht waarmee geworsteld wordt.

Spelen over wat er speelt; Dit klinkt eenvoudig en dit kan ook zo zijn. Wanneer er niet gesproken hoeft te worden kan uitdrukking in spel helpend zijn de oorzaak te vinden waar belemmeringen, verdriet boosheid of het volle hoofd vandaan komen. Juist door het onbevangen mogen spelen kan er openheid over problemen helder zichtbaar worden. Wanneer volwassenen praten over hun zorgen en problemen, kunnen kinderen in hun spel (onbevangen) aangeven wat er in hun leventje aan zorgen e/o verdriet hun emotioneel uit onbalans brengt. 

ACT 4 Kids:

Kinderen leren hoe ze om kunnen gaan met onzekerheid, teleurstelling en frustratie. Het leven is niet alleen maar leuk en je mag best af toe bang, boos of verdrietig zijn. Soms heb je de wind mee en soms heb je de wind tegen. Wat telt is dat je vooruit komt en je hart volgt!

De Kernprocessen van waaruit wordt gewerkt

Een Taal erbij: systemisch werken met de poppetjes

Voor ouders (verzorgers) waarvan hun kind in therapie zijn is het vaak moeilijk te begrijpen wat het kind meemaakt. Waarom het zo boos, verdrietig is of waarom het niet kan slapen of slecht eet, niet kan concentreren, hoe het kind te begeleiden bij een verlieservaring ect. Met elkaar wordt de ontwikkeling vanuit de therapie besproken. Maar zeker al dan niet nog belangrijker de informatie vanuit de ouders (verzorger) helpt het kind.

In gesprek kan veel informatie gegeven worden die helpend zijn om het therapie proces gestalte te geven. Mijn ervaring is dat het duiden van zorgen en problemen juist via beelden meer informatie en gevoelens van de emotionele problemen geven. Hiervoor gebruik ik de methodiek van een taal erbij.

 

Werken met Een Taal Erbij geeft inzicht en overzicht, en is daardoor verhelderend.

 

 

Door de opstellingen wordt aan de orde gebracht in de soms verwarrende innerlijke wereld van een cliënt. Kind ouders en /of andere familieleden of vrienden nemen een belangrijke rol in het leven. Door met deze methode te werken kunnen we snel zicht op problemen en naar een oplossing zoeken.